La publicitat
Consells per la publicitat del llibret
12 de maig de 2021
La publicitat als llibrets de falla
Per a començar és important destacar que quan una comissió ens convida a eixir en la «publicitat» del seu llibret no hem de plantejar-ho tant com una oportunitat comercial si no com una col·laboració amb la falla. No és una inserció un diumenge en El País. Caldria començar a canviar el llenguatge i no usar la paraula publicitat, que és una altra cosa.
És per això que tampoc podem posar-nos molt exquisits amb l'anunci en si. Més encara quan no proporcionem cap material o el que entreguem el fem en un paper d'embolicar o en coses pitjors.
És comprensible que la majoria d'aquests col·laboradors siguen xicotets comerços i que no disposen d'un equip de creatius per a preparar el disseny. Però qualsevol negoci té un logotip o una targeta de visita. Si no, hauria de fer-s'ho mirar. Podem enviar aquests arxius als delegats de llibret. Es tracta del teu negoci, així que res d'entregar-ho perquè ho escanegen, correm risc que no es veja perfecte. Guardem aquests arxius almenys en format PDF, encara que el seu seria tindre el logo o la targeta vectoritzats (arxius .ai). És la imatge de la nostra empresa, no podem relaxar-nos amb això. Hi ha que guardar aquests documents igual de bé que l'escriptura de constitució de l'empresa o el CIF. Si recorrem a professionals perquè ens ho facen, la qual cosa és absolutament recomanable, han de facilitar-nos els arxius en els formats correctes.
Una mala pràctica que hem detectat és una certa necessitat de incloure en un anunci de 8x5 cm. un seguit de serveis, telèfons, missatges, imatges, textos i bíblies que no van a cap lloc. En general la publicitat dels llibrets sol ser local, així que el més normal és que la persona que veu l'anunci ja conega el negoci. No fa falta contar tota la pel·lícula que vam veure ahir. Un anunci senzill i ben fet impactarà molt més que un excessivament ple d’accesoris.
Bones pràctiques
Fugim també de fons recarregats. Moltes vegades els anuncis s'escanegen d'un llibret a un altre i quants més fons, textos i imatges posem pitjor. Escaneig rere escaneig van perdent qualitat fins a arribar a un punt quasi vergonyós.
No posarem exemples perquè no se'ns enfade ningú, però tots sabem del tipus d'anunci del qual parlem. De fet, fa uns anys en Yogur de Fresa, espantats d'algunes coses que véiem decidim traure el «Premi Castanya» a la pitjor publicitat de llibret, com a forma irònica de reivindicar el disseny en els llibrets de falla.
- El nostre consell:
A l'hora de preparar una publicitat per a llibret aconsellem posar el logotip, el telèfon i la web. No fa falta res més. Com a molt un subtítol que explique a què et dediques si és necessari. Però molt breu i només si és imprescindible. A més, fons blanc amb espai suficient de marge perquè si l'any que ve canvia de grandària el maquetador puga usar-ho sense pèrdues de qualitat molt extremes.
Canviar la publicitat dels llibrets?
Un altre debat que podríem tindre és si és necessari incorporar pàgines i pàgines d'aquesta guia de comerços amb imatges i logotips que moltes vegades destrossen la bellesa de la publicació. No seria prou amb posar un text o un únic logotip?
Cuidar la imatge de la teua empresa és molt important, també als llibrets. I els llibrets han de cuidar la seua imatge i moltes vegades la publicitat és lletja i ningú la mira perquè és un espant. Si treballem amb estima en el seu disseny millorarem les ganes del lector de mirar els anuncis.