Llibres, falles i disseny

La innovació i el disseny tornen al llibret de falla.
llibrets de falles

El disseny, com tota manifestació humana, es troba condicionat per variables com l’època i cultura. Açò és molt evident en el disseny i maquetació dels llibret de falla, una publicació anual de les comissions falleres on ha d’aparèixer l’explicació de les falles, les fotos de les falleres, el llistat dels membres de la comissió i afortunadament, en alguns casos, articles de recerca o opinió. El llibret, per tant, intenta posar en escena la representació de la particular concepció que ha plantejat aqueix any cada comissió de la festa fallera. A més aquesta publicació, anteriorment un poc injuriada, es converteix en un vehicle perfecte per a transmetre valors, cultura, història i històries des de la comissió al barri i a la ciutat sencera. Són un canal de infromación que no s’ha de desaprofitar perquè són propers i populars. Han de deixar d’editar-se per als propis fallers i eixir al carrer perquè qualsevol els llija i els disfrute.

Per a aconseguir aquest objectiu els llibrets han de centrar-se en dos aspectes. Primer cal cuidar i seleccionar els autors dels textos. És impressionant veure alguns dels articles publicats en llibrets de falles per alguns dels millors autors, siguen textos relacionats amb les falles o no. A nosaltres ens interessa més (per raons òbvies) el tema del disseny. És imprescindible. El món del disseny posa de manifest nostra part més imaginativa i creativa. Els llibrets de falla, i la festa en si mateixa, són una creació nascuda dels nostres gustos, interessos i inquietuds. Un llibret no pot quedar arrere.

Malgrat açò, el llibret ha estat en la majoria d’ocasions, relegat a un mer pamflet publicitari de maldestra realització. Açò es deu al fet que durant molts anys, la creativitat ha quedat en un segon pla per por de perdre a un públic que entén les falles com una festa barroca que es repeteix cada any, i sobretot per qüestions monetàries. A poc a poc el públic, les comissions falleres i els dissenyadors, estan prenent consciència que si no hi ha disseny, el que hi ha és un mal llibret.

Si no hi ha disseny, el que hi ha és un mal llibret.
Cada vegada, millors llibrets.

Actualment, ja podem veure que els llibrets de falla estan dissenyats per professionals. Fa uns pocs anys era impensable que un estudi de disseny seriós, que tinguera amor propi, poguera dedicar-se a fer un llibret de falla. Açò era cosa d’impremtes, fallers que es fiquen en jardins i bojos (nosaltres hem de ser d’aquests últims). Diguem que tenien poc de glamour dins de la professió. Afortunadament la tendència està canviant i cada vegada més veiem llibrets amb un disseny d’alta qualitat. Autèntiques joies. Són ja varis els dissenyadors que s’aventuren en aquest món, però hi ha dos volem destacar per la seua qualitat com a exemples a seguir. Són Retales Studio, i els seus llibrets per a Castielfabib (gràcies per retornar-nos l’offset); i a Ibán Ramón i el seu espectacular llibret de Mossen Sorell-Corona d’enguany.

Per a fer un bon llibret has de pensar en tot: el format, la revisió de la tipografia, el sistema d’enquadernació, el tipus de paper, els recursos que ofereix la il·lustració i la fotografia. Però clar, no pots perdre de vista el pressupost. El procés de treball que es realitza en el disseny d’un llibret de falla precisa de la participació d’autors, redactors, dissenyadors gràfics, fotògrafs, il·lustradors, editors, mestres fallers i un sense fi d’actors. És necessari que les falles tinguen consciència d’oferir un producte de qualitat i atractiu. Cadascun amb el seu pressupost.

Però a més, en el marc de la festa de les falles, la tasca del dissenyador necessita d’altres coneixements a part dels tècnics i específics de la professió, ja que no és suficient amb què realize la tasca d’un productor que organitza formes en l’espai, sinó que ha de ser conscient també de la seua acció com a part de la festa. Les falles necessiten un dissenyador preocupat no solament per les maneres tècniques de producció i reproducció sinó també per l’anàlisi de la cultura de la festa valenciana. Per açò, per a crear un bon llibret és necessari un dissenyador conscient dels efectes que el seu treball produeix en l’àmbit social d’una festa en la qual el seu producte és un element fonamental.